Ponad 7000 publikacji medycznych!
Statystyki za 2021 rok:
odsłony: 8 805 378
Artykuły w Czytelni Medycznej o SARS-CoV-2/Covid-19

Poniżej zamieściliśmy fragment artykułu. Informacja nt. dostępu do pełnej treści artykułu
© Borgis - Nowa Medycyna 12/2000
Włodzimierz Starosta¹, Anatol Skripko²
Nowa – współczesna koncepcja wyposażenia rekreacyjnych placów zabaw dla dzieci
The modern conception of recreation equipment of children´s playgrounds
¹ Zakład Kinezjologi Instytutu Sportu w Warszawie
Kierownik Zakładu: prof. dr hab. Włodzimierz Starosta
i Katedra Motoryki Sportowej Instytutu Wychowania Fizycznego w Środzie Wlkp., AWF Poznań
² Katedra Kultury Fizycznej Instytutu Wiedzy Współczesnej Mińsk (Białoruś)
Kierownik Katedry: prof. dr Anatol Skripko
Streszczenie
An extremely important branch of physical abilities are coordination abilities. The level of these abilities qualified biological value for future generation. Reduce the level of motor abilities by children and youths from Poland explain among other things a little efficient system of motor education in school and insuetable equipment particularly housing estate of children´s playgrounds. Therefore the authors of this paper offer the building of modern structures of recreational means next to schools, the yards and the parks. In the work are offered to be equipped the playgrounds with a large amount of devices for the development of coordination abilities basing oneself on physical abilities.



WSTĘP
U dzieci obserwuje się ostatnio obniżenie poziomu sprawności motorycznej. Niższa sprawność łączy się często z większą zachorowalnością, mniejszą odpornością fizyczną i psychiczną. Obniżanie sprawności motorycznej usprawiedliwia się mało skutecznym systemem wychowania fizycznego w szkole, niepełnym zakresem realizacji programu w klasach początkowych, niewystarczającym wyposażeniem szkół w urządzenia i sprzęt. Jest to tylko część przyczyn. Problem jest znacznie szerszy. Wśród istotnych przyczyn istniejącego stanu wymienić trzeba: niewystarczającą ilość zajęć ruchowych w przedszkolach i pierwszych klasach szkoły podstawowej; system wychowania w rodzinie pozbawiony dbałości o motoryczny rozwój dziecka, brak lub niewłaściwe wyposażenie placów zabaw (szczególnie osiedlowych). O ile poprawienie stanu dwóch pierwszych wymaga zabiegów wieloletnich, o tyle polepszenie wyposażenia placów zabaw można wykonać w stosunkowo krótkim czasie. Stąd aktualna staje się budowa nowych boisk i terenowych urządzeń rekreacyjnych dla dzieci na wolnym powietrzu. Umożliwi to organizowanie zajęć z aktywności ruchowej dostarczającej przyjemnych przeżyć i satysfakcji ze sportowego i indywidualnego sukcesu, stworzy szansę opanowania różnorodnych umiejętności ruchowych i rozwoju rozmaitych zdolności motorycznych u każdego dziecka.
Konieczność opracowania nowej bardziej współczesnej koncepcji wyposażenia placów rekreacyjnych potwierdza fakt, iż w innych krajach problem ten stał się również aktualny. W Niemczech zaproponowano koncepcję rozwoju motorycznego dzieci do lat 8 z wykorzystaniem różnych urządzeń (2). W Austrii (12) uważa się, że ćwiczenia równoważne stanowią podstawę rozwoju motorycznego dziecka i proponuje się zestawy ćwiczeń kształtujących tę zdolność i zwinność z wykorzystaniem prostych urządzeń.
Istnieje wiele wariantów wyposażenia placów rekreacyjnych z urządzeniami kształtującymi głównie zdolności kondycyjne (3-8, 10). Proponujemy nowe warianty wyposażenia placów oparte na koncepcji kształtowania u dzieci głównie zdolności koordynacyjnych.
Celem pracy było:
1. Sformułowanie zasad współczesnej koncepcji wyposażenia placów rekreacyjnych dla dzieci w oparciu o urządzenia rozwijające zdolności koordynacyjne.
2. Propozycja stosowania różnych wariantów rozwiązań w tym zakresie.
ZASADY NOWEJ KONCEPCJI
Koncepcja dotycząca projektowania nowych urządzeń rekreacyjnych powinna opierać się na następujących zasadach: 1. Na placach zabaw dla dzieci w wieku 5-8 lat winny dominować urządzenia rozwijające zdolności koordynacyjne; 2. Urządzenia te winny być skierowane na rozwój: zdolności do zachowania równowagi, orientacji przestrzennej, „czucia piłki”, szybkości reakcji, różnicowania ruchów (w tym dokładności ruchów i celności); 3. Proponuje się zaprojektowanie urządzeń kształtujących technikę ruchów (np. uderzenie piłki nogą i. 10). ręką, uderzenie 2) rakietą tenisową małej piłki i inne); 4. Urządzenia przeznaczone do pomiaru celności i długości rzutów oraz eksponujące precyzję wykonania ćwiczeń; 5. Urządzenia wymagające wykonania ćwiczeń zarówno o reglamentowanej, jak też dowolnej strukturze ruchów; 6. Na placach zabaw dla 5-8-letnich dzieci winno być 60-70% urządzeń ukierunkowanych na kształtowanie zdolności koordynacyjnych i 30-40% kondycyjnych. Dla dzieci w wieku 9-12 lat proporcja ta winna być zbliżona 50 na 50%, a dla dzieci starszych 70% urządzeń ukierunkować trzeba na kształtowanie zdolności kondycyjnych i 30% koordynacyjnych; 7. Konstrukcje urządzeń powinny być montowane z prostych i standardowych elementów składowych produkowanych przemysłowo; 8. Przy produkcji tych urządzeń więcej używać trzeba części drewnianych i z plastiku, a nie z metalu; 9. Projektowane urządzenia odpowiadać powinny podstawowym wymaganiom ergonomii i estetyki, a nie tylko wyznaczać cele funkcjonalne; 10. Konstrukcja, kolorystyka i kontrastowość urządzeń rekreacyjnych winna wzbudzać u dzieci zainteresowanie, przede wszystkim chęć sprawdzenia poziomu swoich zdolności motorycznych; 11. Konstrukcja urządzeń rekreacyjnych winna umożliwiać dzieciom porównanie ich poziomu zdolności kondycyjnych i koordynacyjnych.
ROZWINIĘCIE KONCEPCJI – PROPOZYCJE NOWYCH ROZWIĄZAŃ

Powyżej zamieściliśmy fragment artykułu, do którego możesz uzyskać pełny dostęp.
Mam kod dostępu
  • Aby uzyskać płatny dostęp do pełnej treści powyższego artykułu albo wszystkich artykułów (w zależności od wybranej opcji), należy wprowadzić kod.
  • Wprowadzając kod, akceptują Państwo treść Regulaminu oraz potwierdzają zapoznanie się z nim.
  • Aby kupić kod proszę skorzystać z jednej z poniższych opcji.

Opcja #1

24

Wybieram
  • dostęp do tego artykułu
  • dostęp na 7 dni

uzyskany kod musi być wprowadzony na stronie artykułu, do którego został wykupiony

Opcja #2

59

Wybieram
  • dostęp do tego i pozostałych ponad 7000 artykułów
  • dostęp na 30 dni
  • najpopularniejsza opcja

Opcja #3

119

Wybieram
  • dostęp do tego i pozostałych ponad 7000 artykułów
  • dostęp na 90 dni
  • oszczędzasz 28 zł
Piśmiennictwo
1. Ałabin W., Skripko A.: Trenażory i trenirowocznyje ustrojstwa w fiziczeskom wospitanji i sporcie. „Wyszejszaja szkola”, 1979, Minsk, 179 s. 2. Braun R., Karetta B. et al.: Ein Kindergarten in Newegung Bericht über das Koncept. Motorik, 2000, 1: 46-56. 3. Deniskin D.: Trenożory wo dwore. Fizkultura i sport, 1986, Moskwa, 30s. 4. Filiński B.: Park D-ra Jordana i kilka uwag o wychowaniu. 1891, Kraków, 88s. 5. Miejski Park D-ra Jordana w Krakowie. 1894, Kraków. 6. Ożdziński J.: Koncepcja programowa placu ćwiczeń ruchowych o charakterze ogrodu jordanowskiego. 1999, AWF Poznań. 7. Skład A.: Modernizacja infrastruktury rekreacyjno-sportowej w szkole i osiedlu. Wychowanie Fizyczne i Higiena Szkolna, 1979, 4: 21-28. 8. Skripko A.: Gorodki zdorowja. Politechiczeskij Institut, 1986, Mińsk. 9. Skripko A., Starosta W.: Perspektywy rozwoju urządzeń rekreacyjnych w Polsce. Materiały konferencyjne: „Strategia rozwoju przemysłu w Polsce na przełomie wieków”. Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Zeszyty Naukowe, 2000, Seria 1, 3: 379-381. 10. Starosta W.: Tarzan na podwórku. „Rekreacja Fizyczna”, 1985, 9: 10. 11. Wörz T., Gassen Ch.: Das Basis Training. Ein Kernstück der Konception des Salzburger Schill-Spost Models. Bewegung Erziehung, 2000, 1: 10-12.
Nowa Medycyna 12/2000
Strona internetowa czasopisma Nowa Medycyna

Pozostałe artykuły z numeru 12/2000: