Ponad 7000 publikacji medycznych!
Statystyki za 2021 rok:
odsłony: 8 805 378
Artykuły w Czytelni Medycznej o SARS-CoV-2/Covid-19

Poniżej zamieściliśmy fragment artykułu. Informacja nt. dostępu do pełnej treści artykułu
© Borgis - Farmakoekonomika 1/2002
Ewa Orlewska1, Piotr Mierzejewski1, 2
Katedra i Zakład Farmakologii Doświadczalnej i Klinicznej Akademii Medycznej w Warszawie
1kierownik: prof. dr hab. med. Andrzej Członkowski
2Ministerstwo Zdrowia
Wytyczne przeprowadzania analizy finansowej (projekt)



1. Cel, zastosowanie, status analizy finansowej, odpowiedzialność za jej przeprowadzenie oraz odbiorcy analizy finansowej.
1.1. Cel analizy finansowej
Celem analizy finansowej jest przedstawienie wpływu decyzji o refundacji danego leku na:
a) budżet ochrony zdrowia przeznaczony na leki,
b) budżet ochrony zdrowia (jako całość).
Analiza finansowa określa dostępność danego programu w ramach określonego budżetu.
Analiza finansowa nie jest częścią analizy farmakoekonomicznej, niemniej jednak dane z analizy farmakoekonomicznej mogą być użyteczne w analizie finansowej. Obie analizy: farmakoekonomiczna i finansowa nie są metodami wzajemnie wykluczającymi się. Są to metody wzajemnie uzupełniające się, które nie zastępują, ale wspomagają podejmowanie decyzji o refundacji danego leku przy ustalonej cenie.
1.2. Zastosowanie i status analizy finansowej
Analiza finansowa powinna być przeprowadzona dla wszystkich środków farmaceutycznych, które ubiegają się o refundację, z wyjątkiem:
  • produktów farmaceutycznych zawierających tę samą substancję czynną, co produkty farmaceutyczne znajdujące się już na liście leków refundowanych, w tym leki odtwórcze i leki w nowych opakowaniach,
  • produkty farmaceutyczne, których nowa postać nie zmienia kosztów i wyników zdrowotnych leczenia.
  • Analiza finansowa jest szczególnie przydatna przy podejmowaniu decyzji dotyczących produktów farmaceutycznych należących do nie refundowanych dotychczas klas terapeutycznych lub nie refundowanych wskazań terapeutycznych.
    1.3. Odpowiedzialność za przeprowadzenie analizy finansowej
    Odpowiedzialność za przeprowadzenie i finansowanie analizy finansowej ponosi wytwórca leku.
    Analiza finansowa, a także aneksy, muszą być napisane w języku polskim.
    1.4. Odbiorca analizy finansowej
    Odbiorcą analizy finansowej jest Minister Zdrowia oraz komisje, które w imieniu Ministra Zdrowia podejmują decyzję o refundacji leków.
    2. Metodologia.
    2.1. Uwagi ogólne
    2.1.1. Przejrzystość
    Analiza finansowa powinna być przeprowadzona w sposób przejrzysty, umożliwiający zrozumienie dokonanych oszacowań i związku pomiędzy użytymi w analizie zmiennymi i wynikającymi z nich efektami. Ponieważ niemożność uzyskania wszystkich danych potrzebnych do przeprowadzenia analizy finansowej pociąga za sobą konieczność posługiwania się modelowaniem, zaleca się tworzenie interaktywnych modeli predykcyjnych, aby możliwe było zbadanie wiarygodności modelu, a także zbadanie wpływu nowego programu na lokalną praktykę, jeśli intencją analizy finansowej jest informowanie podejmujących decyzje zarówno centralnie, jak i lokalnie.
    2.1.2. Źródła danych
    W analizie należy podać źródła wszystkich danych dotyczących zasobów, kosztów i epidemiologii, jak również założeń (oszacowań) dokonanych wobec braku odpowiednich danych. Analizę należy przeprowadzać w oparciu o polskie dane epidemiologiczne oraz polskie dane o zużytych zasobach i ich kosztach jednostkowych. W przypadku korzystania z innych danych należy szczegółowo wyjaśnić, dlaczego posłużono się nimi w analizie. Analiza przeprowadzona w oparciu o nie-polskie dane będzie traktowana jako dokument „tymczasowy” do czasu dostarczenia analizy opartej na polskich danych.
    2.1.3. Perspektywa
    Analizę finansową należy przeprowadzić z perspektywy:
    a) budżetu ochrony zdrowia przeznaczonego na leki,
    b) budżetu ochrony zdrowia.
    Wszystkie uwzględniane w analizie wydatki i oszczędności muszą być identyfikowane i szacowane zgodnie z tą perspektywą.
    2.1.4. Horyzont czasowy
    Horyzont czasowy analizy finansowej powinien odpowiadać czasowi koniecznemu do uzyskania szczytowego lub stabilnego udziału w rynku leku proponowanego do refundacji w zarejestrowanym wskazaniu. Należy oszacować 1-roczny wpływ refundacji tego leku na budżet ochrony zdrowia (zarówno ogólny, jak i przeznaczony tylko na leki) w ciągu tego horyzontu czasowego lub co najmniej w ciągu pierwszych 2 lat od daty umieszczenia leku w wykazach leków refundowanych.
    2.1.5. Populacja docelowa
    Podstawę do przeprowadzenia analizy finansowej stanowią zarejestrowane w Polsce wskazania dla danego leku i w oparciu o te wskazania definiuje się populację docelową. Jeśli lek ma być refundowany tylko w niektórych z tych wskazań, populację docelową definiuje się w oparciu o wskazania mające znaczenie dla refundacji.
    Jeśli na podstawie różnic w skuteczności, kosztach i/lub preferencjach można wyróżnić subpopulację (mniejszą niż populacja określona zarejestrowanymi wskazaniami leku), należy tę subpopulację wyodrębnić i przeprowadzić analizę finansową zarówno dla populacji ogólnej, jak i subpopulacji.
    2.1.6. Sposób przedstawiania wyników analizy
    Wyniki analizy finansowej należy przedstawić zarówno w jednostkach monetarnych, jak i naturalnych (rodzaj zużytych zasobów). Dla podejmujących decyzje równie ważna jest informacja na temat ilościowego wpływu nowego programu na budżet (czyli finanse), jak i wpływ jakościowy, czyli rodzaj zasobów, które muszą być zużyte (np. konsultacje ambulatoryjne, hospitalizacje, itp.). W niektórych przypadkach ilościowy wpływ nowej interwencji na budżet może mieć nawet drugorzędowe znaczenie wobec wpływu na aktualne zużycie zasobów, jak np. konsultacje lekarzy pierwszego kontaktu, opieka pielęgniarska.
    2.1.7. Prawdopodobieństwo wykorzystania oszczędności w praktyce
    W analizie finansowej należy zwrócić uwagę na to, czy skalkulowane oszczędności rzeczywiście będą zauważalne w praktyce. Dlatego, jeśli to możliwe, modele zastosowane w analizie finansowej powinny przewidywać prawdopodobieństwo „przerzucenia” oszczędności (kapitałowych czy w postaci wykonywanej pracy) „na inny odcinek” oraz przewidywać, jak te oszczędności mogą być realizowane w czasie.
    2.1.8. Analiza wrażliwości
    Analizę wrażliwości przeprowadza się w celu zbadania, jaki wpływ na wynik analizy wywierają zmiany w kluczowych założeniach lub parametrach. Wiarygodny zakres zmienności powinien być określony na podstawie przeglądu literatury, opinii ekspertów lub w oparciu o przedział ufności wokół średniej. Alternatywne założenia i parametry mogą zmieniać się w zakresie przyjętym za prawdopodobny, np. pewne koszty mogą zmieniać się w zakresie od -25% do + 25% w stosunku do wartości podstawowej. Ponieważ niemożność uzyskania wszystkich danych potrzebnych do przeprowadzenia analizy finansowej pociąga za sobą konieczność posługiwania się modelowaniem, zaleca się tworzenie interaktywnych modeli predykcyjnych. Gwarantują one przejrzystość oraz możliwość przeprowadzenia analizy wrażliwości przez osoby podejmujące decyzję.
    2.2. Uwagi szczegółowe
    2.2.1. Dane na temat środka farmaceutycznego i jego zastosowania
    Analiza finansowa musi zawierać dane dotyczące nazwy środka farmaceutycznego, klasyfikacji ATC (klasyfikacja anatomiczno-terapeutyczno-chemiczna), daty zarejestrowania w Polsce, informacje na temat skuteczności i bezpieczeństwa w oparciu o zaakceptowaną Charakterystykę Produktu, wskazania, które mają znaczenie w ubieganiu się o refundację. Należy opisać dawkowanie leku, przewidywany czas leczenia i, jeśli to konieczne, częstość powtarzania leczenia. Należy wskazać inny lek lub sposób leczenia, które prawdopodobnie będą stosowane jednocześnie z badanym lekiem. Jeśli przewiduje się, że badany lek zmniejszy zużycie innych leków lub innej metody leczenia, należy to opisać i podać przyczyny. Należy podać nazwę leków, które po umieszczeniu proponowanego do refundacji leku w wykazach będą prawdopodobnie rzadziej stosowane w populacji docelowej:
    - ze wskazań terapeutycznych,
    - z powodu działań niepożądanych obecnej terapii.
    2.2.2. Oszacowanie zużycia leku proponowanego do refundacji
    W analizie finansowej należy oszacować przewidywane zużycie proponowanego do refundacji leku w każdym z pierwszych dwóch lat od daty umieszczenia leku w wykazach leków refundowanych, biorąc pod uwagę prawdopodobną liczbę osób przyjmujących dany lek, dobową dawkę leku, przewidywany czas leczenia i, jeśli to konieczne, częstość powtarzania leczenia w populacji docelowej (patrz pkt. 2.1.5.).
    Przewidywanie prawdopodobnej liczby chorych przyjmujących dany lek oraz jego substytuty terapeutyczne należy opierać na danych epidemiologicznych. Jeśli oczekuje się, że leczenie danym lekiem będzie trwało od roku do dwóch lat, należy brać pod uwagę wskaźnik zapadalności na daną chorobę w ciągu roku. W przypadku leków przeznaczonych do leczenia chorób przewlekłych bardziej odpowiednie jest branie pod uwagę informacji o rozpowszechnieniu danej choroby. Jeśli oczekiwane jest wydłużenie przeżycia, może być konieczne uwzględnienie zwiększenia rozpowszechnienia danej choroby.
    Należy oszacować przewidywaną liczbę chorych dla każdego z proponowanych do refundacji wskazań i następnie zsumować te liczby. Dane te stanowią podstawę do oszacowania prawdopodobnej ilości przepisywanego leku co najmniej w każdym z pierwszych dwóch lat od daty umieszczenia leku w wykazach leków refundowanych.

    Powyżej zamieściliśmy fragment artykułu, do którego możesz uzyskać pełny dostęp.
    Mam kod dostępu
    • Aby uzyskać płatny dostęp do pełnej treści powyższego artykułu albo wszystkich artykułów (w zależności od wybranej opcji), należy wprowadzić kod.
    • Wprowadzając kod, akceptują Państwo treść Regulaminu oraz potwierdzają zapoznanie się z nim.
    • Aby kupić kod proszę skorzystać z jednej z poniższych opcji.

    Opcja #1

    24

    Wybieram
    • dostęp do tego artykułu
    • dostęp na 7 dni

    uzyskany kod musi być wprowadzony na stronie artykułu, do którego został wykupiony

    Opcja #2

    59

    Wybieram
    • dostęp do tego i pozostałych ponad 7000 artykułów
    • dostęp na 30 dni
    • najpopularniejsza opcja

    Opcja #3

    119

    Wybieram
    • dostęp do tego i pozostałych ponad 7000 artykułów
    • dostęp na 90 dni
    • oszczędzasz 28 zł
    Farmakoekonomika 1/2002