Jestem lekarzem, farmaceutą lub osobą prowadzącą obrót produktami leczniczymi

Ponad 7000 publikacji medycznych!
Statystyki za 2021 rok:
odsłony: 8 805 378
Artykuły w Czytelni Medycznej o SARS-CoV-2/Covid-19

Poniżej zamieściliśmy fragment artykułu. Informacja nt. dostępu do pełnej treści artykułu
© Borgis - Medycyna Rodzinna 2/2023, s. 47-51 | DOI: 10.25121/MR.2023.26.2.47
Katarzyna Plagens-Rotman1, Dariusz Radomski2, Justyna Jaskulska1, Maria Buda3, *Grażyna Jarząbek-Bielecka1
Specyfika badania klinicznego kobiety niepełnosprawnej jako ważny temat przekazywany zdalnie studentom medycyny w okresie pandemii
Specificity of a clinical trial of a disabled woman as an important subject to remote medicine students during a pandemic period
1Pracownia Ginekologii Wieku Rozwojowego i Seksuologii, Klinika Ginekologii, Katedra Perinatologii i Ginekologii, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
2Raddarmed Warszawa
3Katedra i Zakład Fizjologii, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Summary
Patients with disabilities and their caregivers face many barriers in the healthcare system that limit their chances of obtaining effective medical assistance. Hence, it is important to pass on knowledge about the subject of caring for people with disabilities during medical or nursing studies. Providing gynaecological care to a disabled woman requires a reat deal of empathy, patience and the use of appropriate, understandable communication language from the medical staff. Women with disabilities have the right to respect for human dignity, intimacy and health that enables them to participate in safe family, social and professional life. Regardless of the times of the pandemic, it is worth providing students of medicine, as well as nursing or midwifery with the knowledge of the problem of disability in general.
Key words: disability, woman.



„Niepełnosprawność nie jest ostatnim słowem w życiu. Ostatnim słowem jest miłość (…), miłość, która nadaje sens życiu”.
Jan Paweł II
Wstęp
W okresie pandemii napotkano na następujące zdania związane z nauczaniem medycyny: „Większość studentów uważa, że medycyna to przede wszystkim praca oparta na kontakcie z drugim człowiekiem i wykorzystaniu nabytej wiedzy w praktyce. Niestety, epidemia koronawirusa nie sprzyja nauczaniu umiejętności praktycznych. Na wszystkich uczelniach zajęcia prowadzone są zdalnie. Miejmy nadzieję, że kryzys zakończy się wkrótce, a studenci wrócą do zajęć prowadzonych na uczelniach” (1).
Był okres w czasie pandemii, że na uczelniach zajęcia były prowadzone wyłącznie z wykorzystaniem metod technik na odległość. W ramach ćwiczeń z ginekologii przedstawiano studentom medycyny tematykę dotyczącą specyfiki badania klinicznego kobiety niepełnosprawnej. Z uwagi na fakt, że zajęcia miały charakter ćwiczeń, przed przystąpieniem do prezentacji tematu nietrudno było się zorientować, że studenci nie posiadają wystarczającej wiedzy dotyczącej pacjentów z niepełnosprawnością. Ważne, że studenci ci mieli już we wcześniejszym okresie studiów zajęcia z nauk podstawowych, z anatomii czy fizjologii. Zajęcia te pozwalają zrozumieć np. prawidłowości, budowy, procesy i mechanizmy odpowiedzialne za homeostazę organizmu człowieka. Z uwagi na fakt, że zajęcia ginekologii w okresie pandemii o charakterze ćwiczeń poprzedzono dyskusją i już przystąpieniem do prezentacji tematu nie trudno było się zorientować, że studenci nie posiadali wystarczającej wiedzy dotyczącej pacjentów z niepełnosprawnością.
W prezentacji podjęto zatem tę tematykę ogólnie: kim są osoby niepełnosprawne, jakie są formy niepełnosprawności, na czym polega specyfika badania podmiotowego i przedmiotowego nie tylko w ginekologii. Po prezentacji studenci w formie czatu odpowiadali wzorowo na pytania o te zagadnienia, wskazując, że tematyka ta jest ważna dla każdego przyszłego lekarza.
Niepełnosprawność
Światowa Organizacja Zdrowia wyszczególnia następujące grupy osób niepełnosprawnych:
– z upośledzeniem umysłowym,
– z upośledzeniami widzenia,
– z upośledzeniami w zakresie środków porozumiewania się,
– z upośledzeniami natury organicznej,
– z upośledzeniami intelektualnymi,
– z upośledzeniami emocjonalnymi,
– z wadami zewnętrznymi,
– z wadami wewnętrznymi,
– z problemami związanymi z procesami starzenia się organizmu (2).
Podkreślono, że osoby niepełnosprawne mają prawo do pełnego uczestniczenia w życiu społecznym, a kobiety i dziewczęta niepełnosprawne mają pełne prawo do opieki ginekologicznej. Studenci byli zgodni, że pewne schorzenia w obrębie ginekologii same w sobie wiążą się z niepełnosprawnością, np. zaburzenia statyki narządów płciowych czy wrodzone wady rozwojowe żeńskich narządów płciowych (3, 4).
W dyskusji ze studentami podjęto temat, że świadomość zdrowotna niepełnosprawnych Polek ciągle jest o wiele niższa od wciąż niedostatecznej świadomości kobiet pełnosprawnych. Istotnie ważnym elementem jest zniesienie barier architektonicznych utrudniających dostęp niepełnosprawnych kobiet i dziewcząt do specjalistów i stworzenie odpowiednich udogodnień dla pacjentek niedowidzących, które pozwoliłyby zachować intymność podczas dotarcia do gabinetu ginekologa. Kolejnym także ważnym czynnikiem jest zniesienie barier informacyjnych, właściwie pojęta profilaktyka i edukacja prozdrowotna uwzględniająca specjalne wymagania pacjentek niepełnosprawnych (3-5).
Bariery informacyjne wynikają zarówno z mniejszego wskaźnika skolaryzacji dziewcząt i kobiet niepełnosprawnych w stosunku do populacji ogólnej. Studenci byli zgodni, że strategia zbierania wywiadu ginekologicznego musi być zróżnicowana w zależności od typu niepełnosprawności. W odniesieniu do osób z niepełnosprawnością fizyczną, badania psychologiczne wykazują zróżnicowanie umiejętności komunikacji interpersonalnej w zależności od momentu nabycia niepełnosprawności. Dziewczęta i kobiety z niepełnosprawnością fizyczną wrodzoną cechują się dobrą komunikatywnością i większą akceptacją własnego ciała. Natomiast kobiety, które nabyły niepełnosprawność w okresie dojrzewania, charakteryzują się zaprzeczeniem własnej kobiecości i seksualności oraz nadmierną wstydliwością.
Przekazano studentom wiedzę, że lekarz powinien wykazać się dużą empatią i podjąć próbę ukształtowania właściwych postaw wobec seksualności i zdrowia prokreacyjnego pacjentki. W przypadku badania pacjentek niepełnosprawnych może nastąpić konieczność zmiany techniki zbierania wywiadu, np. kobieta z porażeniem mózgowym może mieć na tyle zaburzoną mowę, że trzeba posłużyć się inną formą wywiadu. Zwrócono studentom uwagę, że czasem formę tłumacza może spełniać opiekun, jednak należy zachować ostrożność, by opiekun nie kreował wirtualnego obrazu klinicznego pacjentki. Natomiast inną metodą może być przygotowanie standaryzowanego wywiadu w ten sposób, by udzielane odpowiedzi były jednoznacznie dwuwartościowe. Studenci byli zgodni, że warto rozważyć opracowanie standardowych kwestionariuszy wywiadu ginekologicznego kobiety z dysfunkcją mowy lub słuchu. Sami studenci zwrócili uwagę, że w przypadku dziewcząt i kobiet posługujących się językiem migowym należy zawsze brać pod uwagę znacznie uboższy zasób słów pacjentki, a wywiad z pacjentką niewidomą powinien uwzględniać fakt utraty przez nią sporej części informacji, np. o obserwacji intensywności krwawień miesiączkowych. Zwrócono też uwagę studentom, że w badaniu podmiotowym powinno się także uwzględniać specyficzny stan psychiczny pacjentki, który może być wynikiem np. traumy powypadkowej – w przypadku nabytej niepełnosprawności. W wywiadzie lekarskim zatem, na co zwrócono uwagę studentów, warto uwzględnić dolegliwości w obrębie narządów płciowych i zaburzenia cyklu, bezpośrednio wynikające z etiologii niepełnosprawności (np. w okresie do 12 miesięcy od urazu rdzenia nerwowego u pacjentek występuje algo-oligomenorrhea lub amenorrhoea, w tej grupie kobiet także często spotyka się zaburzenia czucia w obrębie narządu rodnego, które mogą negatywnie wpływać na ich życie seksualnie (3).

Powyżej zamieściliśmy fragment artykułu, do którego możesz uzyskać pełny dostęp.
Mam kod dostępu
  • Aby uzyskać płatny dostęp do pełnej treści powyższego artykułu albo wszystkich artykułów (w zależności od wybranej opcji), należy wprowadzić kod.
  • Wprowadzając kod, akceptują Państwo treść Regulaminu oraz potwierdzają zapoznanie się z nim.
  • Aby kupić kod proszę skorzystać z jednej z poniższych opcji.

Opcja #1

29

Wybieram
  • dostęp do tego artykułu
  • dostęp na 7 dni

uzyskany kod musi być wprowadzony na stronie artykułu, do którego został wykupiony

Opcja #2

69

Wybieram
  • dostęp do tego i pozostałych ponad 7000 artykułów
  • dostęp na 30 dni
  • najpopularniejsza opcja

Opcja #3

129

Wybieram
  • dostęp do tego i pozostałych ponad 7000 artykułów
  • dostęp na 90 dni
  • oszczędzasz 78 zł
Piśmiennictwo
1. https://www.se.pl/zdrowie/ciezkie-jest-zycie-studenta-i-roku-medycyny-musi-studiowac-zdalnie-anatomie-aa-fvwn-yaJi-ZHsH.html (data dostępu: 11.11.2021).
2. Jarząbek-Bielecka G, Mizgier M, Kędzia W, Drejza M: Disabled child as a victim of sexual crimes, including eating disorders after trauma – literature review. Pol Prz Nauk Zdr 2019; 4: 337-342.
3. Drosdzol-Cop A, Fuchs A, Skrzypulec-Plinta V et al.: Postępowanie ginekologiczno-położnicze z osobą małoletnią z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną. Rekomendacje Sekcji Ginekologii Dziecięcej i Dziewczęcej Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników. Ginek Perinat Prakt 2020; 2: 76-89.
4. Liu SY, Clark MA: Breast and cervical cancer screening practices among disabled women aged 40-75: Does quality of the experience matter? J Womens Health 2008; 17(8): 1321-1329.
5. Nosek MA, Howland CA: Breast and cervical cancer screening among women with physical disabilities. Arch Phys Med Rehabil 1997; 78(12): 39-44.
6. Śliwińska M: Położne świadome profesjonalnych zadań. Magazyn Pielęgniarki i Położnej 2005; 1(2): 49.
7. Sudduth A, Linton D: Gynecologic care of women with disabilities. Nursing for Women’s Health 2011; 15(2): 138-148.
8. Radomski D, Jarząbek G, Sowińska-Przepiera E, Milewczyk P: Problem opieki ginekologicznej nad dziewczętami i kobietami niepełnosprawnymi. Ginekologia Praktyczna 2010; 18(2): 36-42.
9. Jarząbek G, Radomski D: Specyfika opieki ginekologicznej i seksuologicznej nad kobietami niepełnosprawnymi w okresie pomenopauzalnym z uwzględnieniem aspektów etycznych. Przegląd Menopauzalny 2011; 1: 63-67.
10. Jarząbek-Bielecka Grażyna, Mizgier Małgorzata, Mojs Ewa, Rutz Anna, Jarząbek Maksymilian, Jarząbek Zuzanna, Sowińska-Przepiera Elżbieta, Niedzielska Mirela, Kędzia Witold.Ausgewählte psychologische-etische und sexualprobleme in der kinder- und jugendgynäkologie.J. Med. Sci.2018 : Vol. 87, nr 3, s. 154-157.
11. Schopp LH, Sanford TC, Hagglund KJ et al.: Removing service barriers for women with physical disabilities: promoting accessibility in the gynaecologic care setting. J Midwifery Womens Health 2002; 47(2:) 74-79.
12. Jakubek E, Jarząbek-Bielecka G, Boroch J et al.: Autosexual behavior as a topic for inclusion in gynecological practice. Clin Exp Obstet Gynecol 2021; 2: 212-215.
13. Plagens-Rotman K, Jarząbek-Bielecka G, Merks P et al.: Disability vs the sexual life of women – selected issues. Clin Exp Obstet Gynecol 2021; 1: 19-23.
14. Grutz M: Osoby z niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice – dotychczasowe doniesienia badawcze. [W:] Cytowska B (red.): Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach dorosłości. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011; 175-204.
15. Ćwirynkało K: Rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną w świetle współczesnych paradygmatów pedagogiki specjalnej. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo 2013; 4(22): 47-60.
16. Górnicka B: Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w rolach rodzicielskich. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin – Polonia 2015; XXVIII(1).
otrzymano: 2023-09-04
zaakceptowano do druku: 2023-09-25

Adres do korespondencji:
*Grażyna Jarząbek-Bielecka
Pracownia Ginekologii Wieku Rozwojowego i Seksuologii Klinika Ginekologii Katedra Perinatologii i Ginekologii Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
ul. Polna 33, 60-535 Poznań
tel.: +48 618-419-278
grajarz@o2.pl

Medycyna Rodzinna 2/2023
Strona internetowa czasopisma Medycyna Rodzinna